Indikatori materijalnih tokova


Metapodaci
Periodika: Godišnja
Godina: 2020

REFERENTNI METAPODACI
01. Kontakt informacije
02. Ažuriranje metapodataka
03. Statistički pregled
04. Jedinica merenja
05. Referentni period
06. Mandat institucije
07. Poverljivost
08. Politika objavljivanja
09. Dinamika diseminacije
10. Dostupnost i razumljivost
11. Upravljanje kvalitetom
12. Relevantnost
13. Tačnost i pouzdanost
14. Pravovremenost i poštovanje rokova
15. Koherentnost i uporedivost
16. Troškovi i opterećenost
17. Revizija podataka
18. Statistička obrada
19. Napomene

SDMX Download

  
01. Kontakt informacijeVrh
01.1. Naziv organizacije/institucije

Republički zavod za statistiku

01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije

Odsek za statistiku i račune životne sredine

01.3. Ime i prezime kontakt osobe

Bojana Kržalić Milenković

01.4. Funkcija kontakt osobe

Statističar - analitičar

01.5. Adresa kontakt osobe

Milana Rakića 5, Beograd

01.6. Imejl kontakt osobe

bojana.krzalic@stat.gov.rs

01.7. Broj telefona kontakt osobe

00381 11 3087 001

01.8. Broj faksa kontakt osobe

Nije primenljivo.


02. Ažuriranje metapodatakaVrh
02.1. Poslednja provera metapodataka
31/01/2022
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci
31/1/2022
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka
31/1/2022

03. Statistički pregledVrh
03.1. Opis podatka

Računi materijalnih tokova za nivo ukupne ekonomije (eng. EW-MFA) predstavljaju okvir za statističko računanje tokova materijala od prirodnih resursa ka nacionalnoj ekonomiji. EW-MFA su deskriptivna statistika i u upotrebi su fizičke jedinice (hiljade tona po godini). Ovi računi su konzistentni sa principima uspostavljenim u okviru ESA2010 i prate princip rezistentnosti. Ovo podrazumeva da su EW-MFA takođe deo međunarodnog sistema ekološko-ekonomskog računovodstva (eng. SEEA).

EW-MFA predstavljaju konzinstentnu kompilaciju sveukupnih materijalnih inputa u nacionalnu ekonomiju, promene u materijalnim zalihama u okviru ekonomskog sistema i materijalne autpute ka drugim ekonomijama ili ka životnoj sredini prema Uredbi (EU) 691/2011.

Glavni indikatori računa materijalnih tokova su:

-          Domaća ekstrakcija (eng. DE): DE ukazuje na ukupan iznos materijala ekstrahovanih od strane rezidentnih jednica iz prirodnog okruženja za dalju preradu u ekonomiji;

-          Uvoz (eng. IMP): predstavlja uvoz proizvoda, prikazan u masi;

-          Izvoz (eng. EXP): predstavlja izvoz proizvoda, prikazan u masi;

-          Fizički trgovinski bilans (eng. PTB): fizički uvoz minus fizički izvoz (IMP- EXP);

-          Direktni materijalni input (eng.DMI): pokazuje direktni input materijala u ekonomiju. DMI uključuje sve materijale koji imaju ekonomsku vrednost i koji su dostupni za upotrebu u proizvođačkim i potrošačkim aktivnostima. Obračunava se kao suma domaće ekstrakcije plus fizički uvoz: DMI = DE + IMP;

-          Domaća potronja materijala (eng. DMC): pokazuje ukupan iznos materijala potrošenih od strane rezidentnih jedinica. DMC se može računati kao direktni materijani input minus fizički izvoz: DMC = DMI – EXP. 

Produktivnost resursa: predstavlja odnos bruto domaćeg proizvoda (eng. GDP) i domaće potrošnje materijala (DMC).

Domaća potrošnja materijala po stanovniku se definiše kao ukupna količina materijala direktno korišćena u ekonomiji po stanovniku. Za proračun  'po stanovniku' koristi se prosečan broj stanovnika.

03.2. Klasifikacije

EW-MFA beleži fizičke tokove materijala raščlanjene po tipu toka (npr. domaća ekstrakcija), uvoz i izvoz i tipu materijala.

EW-MFA klasifikacija materijala je hijerarhijska i sa glavnim kategorijama tokova (jednocifreni nivo), npr. MF1 do MF6. Svaka glavna kategorija se dalje raščlanjava, maksimalno do četvorocifarskog nivoa.

1 – cifarna: glavna materijalna kategorija;

2 – cifarna: materijalna klasa;

3 – cifarna: materijalna grupa;

4 – cifarna: materijalna sub – grupa.

 

Određeni tip materijala odgovara određenom tipu toka. Klasifikacija MF.1 (biomasa), MF.2 (rude metala), MF.3 (nemetali), MF.4 (materijali fosilnih energenata) je zasnovana pragmatično na izvorima statističkih podataka koji su potrebni za izračunavanje domaće ekstrakcije ovih vrsta materijala, npr. statistika poljoprivrede, šumarstva, ribarstva, energetike. U EW-MFA proizvodi koji su predmet uvoza i izvoza su predstavljene po tipu materijala, a ne po klasifikaciji proizvoda. Za ove potrebe, svaki CN (eng. Combined Nomenclature) kod je povezan sa samo jednom MF klasom.


 Aneksi :
 MFA klasifikacija
03.3. Obuhvat sektora

Podaci se odnose na nacionalnu ekonomiju, definisanu sistemom Nacionalnih računa (ESA2010).

03.4. Statistički koncepti i definicije

Računi materijalnih tokova za nivo ukupne ekonomije (EW-MFA) pripadaju međunarodnom sistemu ekološko-ekonomskog računovodstva (eng. SEEA).

EW-MFA su povezani sa konceptima i definicijama Nacionalnih računa. Prate princip rezidentnosti, tj. odnose se na tokove materijala povezanih sa ekonomskim aktivnostima rezidentnih jedinica

03.5. Statistička jedinica

Statističke jedinice posmatranja su definisane statističkim istraživanjima iz kojih se podaci preuzimaju (statistika: poljoprivrede, šumarstva, ribarstva, energetike, spoljne trgovine i industrije).

03.6. Statistička populacija

Statistička populacija je definisana u statističkim istraživanjima iz kojih se podaci preuzimaju. EW-MFA uključuju sve materijale (isključujući vodu i vazduh) koji prelaze ``granicu`` između životne sredine i ekonomije na input ili autput strani. Ta linija, odnosno demarkacija iste je određena sistemom Nacionalnih računa i vezuje se za rezidentne jedinice. 

03.7. Referentno područje

Ekonomija Republike Srbije određena rezidentnim jedinicama.

Republički zavod za statistiku od 1999. godine ne raspolaže podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju (ukupno).

03.8. Vremenska pokrivenost

2001 – 2020.

03.9. Bazni period

Neprimenljivo.


04. Jedinica merenjaVrh
04. Jedinica merenja

Hiljada tona.

Za produktivnost resursa RSD/kg.

Za domaću materijalnu potrošnju po stanovniku tona po stanovniku.


05. Referentni periodVrh
05. Referentni period

Kalendarska godina.


06. Mandat institucijeVrh
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti

Nacionalni pravni akti:

– Zakon o zvaničnoj statistici

– Odluka o Programu zvanične statistike

– Uredba o utvrđivanju plana zvanične statistike za tekuću godinu

* Navedeni dokumenti dostupni su na veb-sajtu RZS-a: www.stat.gov.rs/o-nama/dokumenti/

 

 

06.2. Zajedničko korišćenje podataka

Nije primenljivo.


07. PoverljivostVrh
07.1. Poverljivost - politika

 

Poverljivost podataka je regulisana:

– Zakonom o zvaničnoj statistici („Sl. glasnik RS”, br. 104/2009), član 44, 45, 46, 47, 48, 49.

(www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf)

– Pravilnikom o zaštiti statističkih podataka u Republičkom zavodu za statistiku

(www.stat.gov.rs/media/2294/pravilnik-o-zastiti-podataka.doc

– Uputstvom o merama zaštite podataka i informacija u Republičkom zavodu za statistiku

(www.stat.gov.rs/media/2271/zakon_o_statistici.pdf)

 

 

 

07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima

Poverljivost podataka je regulisana Zakonom o zvaničnoj statistici (``Službeni glasnik Republike Srbije`` broj 104/09).

Poverljivi podaci se ne publikuju.


08. Politika objavljivanjaVrh
08.1. Kalendar publikovanja
Kalendar objavljivanja je dostupan na veb-sajtu RZS-a 1. decembra tekuće godine za celu narednu godinu (http://www.stat.gov.rs/calendar/). 
 
Dnevno vreme objavljivanja za sva izdanja RZS-a je 12 časova.
Odstupanja od utvrđenih datuma unapred se objavljuju i obrazlažu u Kalendaru.

 

08.2. Pristup kalendaru publikovanja

Kalendar objavljivanja dostupan je na veb-sajtu RZS-a:

 

08.3. Pristup korisnika
Podaci dobijeni statističkim istraživanjima objavljuju se na internet prezentaciji (www.stat.gov.rs),
statističkim saopštenjima i publikacijama (http://www.stat.gov.rs/publikacije/).
 
Rezultati zvanične statistike dostupni su istovremeno svim korisnicima pod jednakim uslovima, i bilo kakav privilegovan pristup od strane spoljnih korisnika, pre njihovog objavljivanja, nije moguć.

 


09. Dinamika diseminacijeVrh
09. Dinamika diseminacije

Godišnja. 


10. Dostupnost i razumljivostVrh
10.1. Saopštenja za štampu

Nije primenljivo.

10.2. Publikacije

Preko statističkog saopštenja Indikatori materijalnih tokova 2020

10.3. On-lajn baza podataka

Preko baze podataka.

10.4. Pristup mikropodacima

Nije primenljivo.

10.5. Ostalo

Nije primeljivo.

 

10.6. Dokumentacija o metodologiji

Pojedine metodološke odrednice mogu se pronaći u ad hoc publikaciji Republičkog zavoda za statistiku "Indikatori materijalnih tokova u Republici Srbiji 2001-2011"

10.7. Dokumentacija o kvalitetu

Izrađen je Izveštaj o kvalitetu, prema Uredbi 691/2011.


11. Upravljanje kvalitetomVrh
11.1. Sprovođenje kvaliteta
Sistem upravljanja kvalitetom Republičkog zavoda za statistiku oslanja se na misiju i viziju zvanične statistike Republike Srbije, kao i na Kodeks prakse evropske statistike (European Statistics Code of Practice - CoP) i principe Upravljanja ukupnim kvalitetom (Total Quality Management - TQM) koji predstavljaju zajednički okvir kvaliteta Evropskog statističkog sistema (ESS).
 
Više informacija može se naći u dokumentima dostupnim na sledećem linku: 

 

11.2. Procena kvaliteta

Podaci koji se koriste za obračun su iz pouzdanih izvora i u skladu sa metodologijom, što obezbeđuje visok nivo uporedivosti.


12. RelevantnostVrh
12.1. Potrebe korisnika

Glavni korisnici računa materijalnih tokova su državne institucije (ministarstva, agencije itd.), drugi nacionalni korisnici (analitičari u oblasti životne sredine, nevladine organizacije, studenti, javno mnjenje itd.) EU i međunarodne institucije.

12.2. Zadovoljstvo korisnika

Ne postoji istraživanje o zadovoljstvu korisnika koje se odnosi na račune materijalnih tokova.

12.3. Kompletnost

Republički zavod za statistiku je obezbedio sve obavezne varijable za Indikatore materijalnih tokova prema Uredbi 691/2011/EK.

Podaci su dostupni zaključno sa 2020. godinom.


13. Tačnost i pouzdanostVrh
13.1. Ukupna tačnost

Račun je tačan onoliko koliko je tačan kvalitet statistika koje se koriste kao inputi. 

13.2. Uzoračka greška

Nije primenljivo.

13.3. Neuzoračka greška

Nije primenljivo.


14. Pravovremenost i poštovanje rokova Vrh
14.1. Pravovremenost

Podaci su dostupni sa pravovremenošću od  T+ 12 meseci nakon završetka referentne godine.

 

14.2. Poštovanje rokova

Podaci se publikuju u skladu sa Kalendarom publikovanja


15. Koherentnost i uporedivostVrh
15.1. Geografska uporedivost

Metodologija Indikatora materijalnh tokova omogućava izveštavanje prema pravilima Uredbe o evropskim ekonomskim računima životne sredine 691/2011/EK i geografsku uporedivost sa podacima zemalja Evropske Unije.

Računi materijalnih tokova se obračunavaju za nivo Republike Srbije.

 

15.2. Vremenska uporedivost

Podaci su uporedivi i dostupni od 2001. godine.

15.3. Koherentnost - između oblasti

Podaci su koherentni sa Nacionalnim računima i Računima u oblasti životne sredine.

15.4. Koherentnost - interna

Podaci su interno koherentni (totali su jednaki subtotalima koji su alocirani na nižim nivoima).


16. Troškovi i opterećenostVrh
16. Troškovi i opterećenost

Nije primenljivo.


17. Revizija podatakaVrh
17.1. Revizija podataka - politika
Opšta politika revizije Republičkog zavoda za statistiku predstavlja globalni okvir koji omogućava da svaka statistička oblast definiše svoju politiku revizija u skladu sa svojim specifičnostima. 
 
Opšta politika revizije RZS-a utvrđuje:
 
– opšta pravila revizija objavljenih podataka, 
– oblike informisanja korisnika u vezi sa mogućim uzrocima revizija, 
– kategorizaciju revizija i
– dokumentaciju koja pokriva sve aspekte revizija.
 
Opšta politika revizije dostupna je na sledećem linku:

 

17.2. Revizija podataka - praksa

Objavljeni podaci treba da se smatraju konačnim, ukoliko nije drugačije naznačeno. Ispravke i revizije su moguće.


18. Statistička obradaVrh
18.1. Izvori podataka

Računi materijalnih tokova za nivo ukupne ekonomije su bazirani na podacima iz statističkih izvora ( statistika: industrije, poljoprivrede, šumarstva, ribarstva, energetike, spoljne trgovine).

U pojedinim slučajevima gde nema podataka, primenjuju se procedure za procenu (Evrostat obezbeđuje standardne procedure za procenu).

18.2. Dinamika prikupljanja podataka

Godišnja. 

18.3. Prikupljanje podataka

Podaci se preuzimaju iz statitičkih izvora.

18.4. Validacija podataka

Metodološke i logičke provere se sprovode između različitih varijabli, kao i provera podataka tokom vremena.

18.5. Kompilacija podataka

Glavni agregati se dobijaju primenom `` bottom-up`` pristupa, tj. sumiranjem podataka nižih nivoa.

18.6. Prilagođavanje podataka

Nije primenljivo. 


19. NapomeneVrh
19. Napomene

Nema komentara.